Κε Στεφανίδη
καλησπέρα ! Ο λόγος σας ( κριτικός και μη) πάντα καίριος
πυροδοτεί τον προβληματισμό . Η Τέχνη συνιστά όμως ένα φρούδο και
αυτάρεσκο παραπέτασμα εφησυχαστικής δειλίας ? Ο αιρετικός από κάθε
άποψη Δομήνικος Θεοτοκόπουλος ήταν δειλός εκφέροντας την τέχνη που
άρθρωσε ? Η Guernica του Πικάσσο μάλλον απηχεί ένα γενναίο βγάλσιμο της
γλώσσας του δημιουργού του έναντι στο κατεστημένο στο οποίο
επιτέθηκε .Η χειμαρρώδης πένα του μαρκήσιου ντε Σαντ αλλά
και η σαρκαστική γραφίδα του Oscar Wilde μάλλον υπεισέρχονται στη
σφαίρα της ευειδούς θρασύτητας υπερβαίνοντας το επίπεδο του απλού
θάρρους . Αντηχώντας τον εγγενή "ηρωισμό "που αναφέρατε, ενδύει με
αίγλη την Ύπαρξη, μία υπόσταση καθημαγμένη από το ξέφτισμα του
χρόνου και τη χαοτική αντιναρκισσιστική α-συνέχεια ολούθε . Ο Ν.Γ.
Πεντζίκης αναζητά εναγωνίως ένα καθαρτήριο "σχήμα" στην Τέχνη αφού
αναπόφευκτα δεν το εντοπίζει στη ζωή. Με το σχήμα δεν υποννοείται
στενά η γεωμετρική τάξη αλλά ευρύτερα μία εύτακτη "καθαρή μορφή"
όπως λέει ο ποιητής Γεωργούσης, με προπύργια τα παντοειδή και
οξυγονούχα πονήματα των καλλιτεχνών .Ο φυσικός μας στο σχολείο επέμενε
ότι " η Φύση είναι συντηρητική όπως και οι ενεργειακοί
της νόμοι.. "( αρχή διατήρησης της ενέργειας κλπ. ) Η Τέχνη
αντίθετα , αφίσταται από το να εκφαίνεται " συντηρητική" με ό,τι
αυτό συνεπάγεται, γι' αυτό άλλωστε και" ο πιο παθιασμένος κόσμος
είναι ο Φανταστικός" σύμφωνα με τη Β. Γουλφ. Ένα παράδειγμα απ'
τα ελληνικά είναι η περίπτωση των ιλιγγιωδών " καταβάσεων " του
ανορθόδοξα πυρετικού Γιώργου Αριστηνού .
Καταληκτικά επειδή στην Τέχνη εν τέλει - όπως και στον Έρωτα όλα
επιτρέπονται" αν η ποίηση δεν είναι άφεση τότε να μην
περιμένουμε έλεος από πουθενά" θα μάς πει ο Γ.Ρίτσος στην
Ελένη του. Άφεση.. για τους δειλούς ίσως ? Τους αναίμακτα υπάκοους
? Όχι. Άφεση για εκείνους που επιμένουν να παραμένουν -παρά την
ολέθρια εξακολουθητική ανυπόκριτη κόντρα με την με το
αιμοσταγές μεγαθήριο της καθημερινής Εμπειρίας - ιδαλγοί της
Ιδέας. Έναντι της ερμητικής διαστρέβλωσης του ασυμπαγούς
γίγνεσθαι της οποίας είμαστε αναπόδραστα μέτοχοι , η εναργής
ρυθμικότητα της Τέχνης. Ας θυμηθούμε του μαγευτικά εύηχους πίνακες του
Καντίνσκυ ή του Robert Delaunay.Ίσως όντως η Ποίηση έγινε για να
"διορθώνει τα λάθη του Θεού" για να θυμηθούμε τον Οδ.Ελύτη,
και όχι για να υποκαθιστά νοερά τα δικά μας . Ίσως όμως και
αυτό να σάς ακουστεί ως υποτυπώδης δειλία.. Τουλάχιστον έχουμε
-έστω -το αβυσσαλέο και αιρετικό θάρρος να το διατρανώνουμε μέσα
στους κόλπους της Τέχνης.
Ευχαριστώ θερμά για την προσοχή σας . Λίνα Σιγιάννη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου