Η ζωγραφική της Γαρδέλη εξελίσσεται πολυδιάστατα αφομοιώνοντας χωρίς συμπλέγματα μεγάλες στιγμές τόσο της εγχώριας όσο και της μοντερνιστικής, δυτικοευρωπαϊκής παράδοσης και μεταμορφώνοντας τις σε προσωπική πρόταση. Με χιούμορ, με γνώση, με μικρές ή μεγάλες ανατροπές στην ήδη κατακτημένη γλώσσα δημιουργών όπως ο Magritte, ο Γαΐτης, ο δάσκαλος της Δημήτρης Μυταράς. Όμως το τελικό αποτέλεσμα, συχνά πιο πολυδιάστατο και αινιγματικό από το αρχικό ερέθισμα, τής ανήκει ολοκληρωτικά. Ως ένα είδος μεταμοντέρνου σχολίου πάνω στην ιστορία του μοντέρνου. Ή ένα είδος δισδιάστατου θεάτρου μέσα στο τρισδιάστατο θέατρο του κόσμου. - Οι συνθέσεις της, εν είδει κατάδυσης στον βαθύτερο εαυτό και ασκήσεις μορφοπλαστικής μνήμης, επιχειρηματολογούν σχετικά με το πόσο ανυπόληπτο και έωλο είναι το προφανές και πόσο μαγικός δηλαδή ποιητικός και απογειωμένος, οφείλει να είναι κάθε ρεαλισμός αν φιλοδοξεί να καταστεί αληθινή τέχνη. Αυτό είναι. Η εικόνα να γίνεται το μέσον για να αποδοθεί το ανείδωτο. Και για σχολιαστεί η ανθρώπινη συνθήκη. Επειδή κάθε τέχνη, ηθελημένα ή αθέλητα είναι και πολιτική δήλωση. Σαν τη κατάβαση του Ορφέα στο βασίλειο της Περσεφόνης που φιλοδόξησε μέσα από την τέχνη, δηλαδή τη μουσική, να νικήσει τον θάνατο και ν' αναστήσει τον έρωτα. Ως την υψηλότερη εκδοχή της τέχνης. Και της επανάστασης! Ο υποψιασμένος θεατής παρακολουθεί με ενδιαφέρον αυτόν τον αγώνα της δημιουργού για να κατακτήσει όχι μόνο προσωπική γραφή αλλά και εκείνη τη φόρμα που θα αντανακλά το ανάλογο, στοχαστικό, εξομολογητικό περιεχόμενο. Εδώ, η κατακτημένη virtuosité, η αρχιτεκτονική της σχεδίασης, η ακρίβεια της γραμμής, ο δυναμισμός της χειρονομίας γίνονται τα μέσα και όχι ο στόχος. Γιατί ο στόχος παραμένει η δικαίωση της ζωγραφικής ως έκφρασης ισόκυρης με την ποίηση και τη μουσική. Αφού σε κάθε εποχή, η κάθε τέχνη - και ασφαλώς η ζωγραφική - καλείται να ορίσει ξανά τον εαυτό της. Να αναδυθεί εκ νέου στην εποχή της υπηρετώντας ανάλογες ανάγκες. Καινούργιες ιδιαιτερότητες. Παραμένοντας όμως η ίδια, η αυτάρκης, πανάρχαια μήτρα των εικόνων. Αυτό είναι το στοίχημα. Να ζεις στην εποχή σου αλλά και να αφουγκράζεσαι τη ζωή των προηγούμενων εποχών. Σε τρόπον ώστε αυτή η ζωή - κι όχι το φάντασμα της - να επιβιώνει σαν αποκάλυψη στο έργο σου. Και αυτή η συνύπαρξη, η coexistence, να λέγεται μέλλον. Και ότι τα πάντα ( πρέπει να ) ξεκινούν από το σχέδιο. Καλύτερα από ένα προκαθορισμένο στόχο. Τι θέλει να πει ο δημιουργός.Και τότε το σχέδιο, κάθε σχέδιο, διεκδικεί αυτάρκη γοητεία. Θυμάμαι τον παλιό τεχνοκριτικό Τώνη Σπητέρη να γυρεύει να δει πρώτα τα κροκί από τους καλλιτέχνες που επισκεπτόταν ώστε να αποκρυσταλλώσει γνώμη για το σύνολο έργο τους. Κι αυτό ήταν μάθημα για μένα. Ένα μάθημα για την αδιαμφισβήτητη σημασία του σχεδίου ως εμβρυουλκού κάθε εικαστικής ιδέας. Από τον κλασικισμό και το ρομαντισμό ως την εννοιολογική τέχνη. Επειδή το σχέδιο αποκαλύπτει την ιδεολογική στάση του καλλιτέχνη. Το ίδιο ισχύει ασφαλώς και για την Βιβή Γαρδέλη και τις δικές της εικονοποιητικές προτάσεις. Την δική της εικαστική "ειδωλολατρία" που την συσστρατεύει με ιστορικούς δημιουργούς του μαγικού ρεαλισμού όπως ο Δήμος Σκουλάκης, ο Βαγγέλης Φαεινός, ο Θόδωρος Πάντος, ο Αλέξανδρος Ίσαρης, ο Μιχάλης Μακρουλάκης κλπ. Στο πολύ γνωστό βιβλίο του Sebastian Mee για τον Lucian Freud υπάρχει ένα κεφάλαιο που επιγράφεται Realisme as Theatre. Εγώ θα συμπλήρωνα και την λέξη Μυθολογία. Αυτήν ακριβώς την προσωπική μυθολογία μοιράζεται η Βιβή Γαρδέλη τούτη την στιγμή μαζί μας. Ανοίγοντας μας ένα παράθυρο στο δικό της, προσωπικό Θεάτρο ιδεών που γίνονται εικόνες και εικόνων που μεταφέρουν ιδέες...
Συνολικές προβολές σελίδας
Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018
Βιβή Γαρδέλη, Η ζωγραφική σαν θέατρο του κόσμου
Η ζωγραφική της Γαρδέλη εξελίσσεται πολυδιάστατα αφομοιώνοντας χωρίς συμπλέγματα μεγάλες στιγμές τόσο της εγχώριας όσο και της μοντερνιστικής, δυτικοευρωπαϊκής παράδοσης και μεταμορφώνοντας τις σε προσωπική πρόταση. Με χιούμορ, με γνώση, με μικρές ή μεγάλες ανατροπές στην ήδη κατακτημένη γλώσσα δημιουργών όπως ο Magritte, ο Γαΐτης, ο δάσκαλος της Δημήτρης Μυταράς. Όμως το τελικό αποτέλεσμα, συχνά πιο πολυδιάστατο και αινιγματικό από το αρχικό ερέθισμα, τής ανήκει ολοκληρωτικά. Ως ένα είδος μεταμοντέρνου σχολίου πάνω στην ιστορία του μοντέρνου. Ή ένα είδος δισδιάστατου θεάτρου μέσα στο τρισδιάστατο θέατρο του κόσμου. - Οι συνθέσεις της, εν είδει κατάδυσης στον βαθύτερο εαυτό και ασκήσεις μορφοπλαστικής μνήμης, επιχειρηματολογούν σχετικά με το πόσο ανυπόληπτο και έωλο είναι το προφανές και πόσο μαγικός δηλαδή ποιητικός και απογειωμένος, οφείλει να είναι κάθε ρεαλισμός αν φιλοδοξεί να καταστεί αληθινή τέχνη. Αυτό είναι. Η εικόνα να γίνεται το μέσον για να αποδοθεί το ανείδωτο. Και για σχολιαστεί η ανθρώπινη συνθήκη. Επειδή κάθε τέχνη, ηθελημένα ή αθέλητα είναι και πολιτική δήλωση. Σαν τη κατάβαση του Ορφέα στο βασίλειο της Περσεφόνης που φιλοδόξησε μέσα από την τέχνη, δηλαδή τη μουσική, να νικήσει τον θάνατο και ν' αναστήσει τον έρωτα. Ως την υψηλότερη εκδοχή της τέχνης. Και της επανάστασης! Ο υποψιασμένος θεατής παρακολουθεί με ενδιαφέρον αυτόν τον αγώνα της δημιουργού για να κατακτήσει όχι μόνο προσωπική γραφή αλλά και εκείνη τη φόρμα που θα αντανακλά το ανάλογο, στοχαστικό, εξομολογητικό περιεχόμενο. Εδώ, η κατακτημένη virtuosité, η αρχιτεκτονική της σχεδίασης, η ακρίβεια της γραμμής, ο δυναμισμός της χειρονομίας γίνονται τα μέσα και όχι ο στόχος. Γιατί ο στόχος παραμένει η δικαίωση της ζωγραφικής ως έκφρασης ισόκυρης με την ποίηση και τη μουσική. Αφού σε κάθε εποχή, η κάθε τέχνη - και ασφαλώς η ζωγραφική - καλείται να ορίσει ξανά τον εαυτό της. Να αναδυθεί εκ νέου στην εποχή της υπηρετώντας ανάλογες ανάγκες. Καινούργιες ιδιαιτερότητες. Παραμένοντας όμως η ίδια, η αυτάρκης, πανάρχαια μήτρα των εικόνων. Αυτό είναι το στοίχημα. Να ζεις στην εποχή σου αλλά και να αφουγκράζεσαι τη ζωή των προηγούμενων εποχών. Σε τρόπον ώστε αυτή η ζωή - κι όχι το φάντασμα της - να επιβιώνει σαν αποκάλυψη στο έργο σου. Και αυτή η συνύπαρξη, η coexistence, να λέγεται μέλλον. Και ότι τα πάντα ( πρέπει να ) ξεκινούν από το σχέδιο. Καλύτερα από ένα προκαθορισμένο στόχο. Τι θέλει να πει ο δημιουργός.Και τότε το σχέδιο, κάθε σχέδιο, διεκδικεί αυτάρκη γοητεία. Θυμάμαι τον παλιό τεχνοκριτικό Τώνη Σπητέρη να γυρεύει να δει πρώτα τα κροκί από τους καλλιτέχνες που επισκεπτόταν ώστε να αποκρυσταλλώσει γνώμη για το σύνολο έργο τους. Κι αυτό ήταν μάθημα για μένα. Ένα μάθημα για την αδιαμφισβήτητη σημασία του σχεδίου ως εμβρυουλκού κάθε εικαστικής ιδέας. Από τον κλασικισμό και το ρομαντισμό ως την εννοιολογική τέχνη. Επειδή το σχέδιο αποκαλύπτει την ιδεολογική στάση του καλλιτέχνη. Το ίδιο ισχύει ασφαλώς και για την Βιβή Γαρδέλη και τις δικές της εικονοποιητικές προτάσεις. Την δική της εικαστική "ειδωλολατρία" που την συσστρατεύει με ιστορικούς δημιουργούς του μαγικού ρεαλισμού όπως ο Δήμος Σκουλάκης, ο Βαγγέλης Φαεινός, ο Θόδωρος Πάντος, ο Αλέξανδρος Ίσαρης, ο Μιχάλης Μακρουλάκης κλπ. Στο πολύ γνωστό βιβλίο του Sebastian Mee για τον Lucian Freud υπάρχει ένα κεφάλαιο που επιγράφεται Realisme as Theatre. Εγώ θα συμπλήρωνα και την λέξη Μυθολογία. Αυτήν ακριβώς την προσωπική μυθολογία μοιράζεται η Βιβή Γαρδέλη τούτη την στιγμή μαζί μας. Ανοίγοντας μας ένα παράθυρο στο δικό της, προσωπικό Θεάτρο ιδεών που γίνονται εικόνες και εικόνων που μεταφέρουν ιδέες...
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου