Συνολικές προβολές σελίδας

Τετάρτη, 20 Μαρτίου 2019

Θετικά - αρνητικά και ... ελπιδοφόρα!






Χτες στο ανοιχτό μάθημα της Τρίτης ουδείς φοιτητής γνώριζε την Κομμούνα του Παρισιού και την Νύχτα των Κρυστάλλων. Αργότερα, με αρκετή προσπάθεια και χρονικούς συμψηφισμούς συμφωνήσαμε πότε άρχισαν και πότε τελείωσαν ο Πρώτος και ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. Πρόθεση μου ήταν να τούς μιλήσω για τον Εξπρεσιονισμό, την Βιέννη του Μεσοπολέμου, το Jugendstil και τα πολιτικοϊστορικά τους συμφραζόμενα.
Αυτό που θέλω να πω είναι ότι τα παιδιά έρχονται στα πανεπιστήμια με όλο και λιγότερες, όλο και πιο πρωτόγονες, εγκύκλιες γνώσεις με αποτέλεσμα να πρέπει κανείς να ξεκινήσει από την αλφαβήτα. Κυριολεκτικά. Έχουν χάσει έξι ολόκληρα χρόνια (!) στην μέση εκπαίδευση σκιαμαχώντας με αντιπαιδαγωγικά προγράμματα, αδιάφορα μαθήματα, φροντιστήρια της αποστήθισης και δασκάλους όλο και πιο ανενημέρωτους σε μεγάλο ποσοστό. 
Πρόκειται για μιαν πικρή αλήθεια που όσο δεν αντιμετωπίζουμε γενναία τόσο θα δημιουργούμε γενιές ημιμαθών και λειτουργικά αναλφάβητων. Γενιές που θα μιλούν τα τρισβάρβαρα ελληνικά των σταρ πολιτικών και δημοσιογράφων.
Από την άλλη, χτες το μεσημέρι, χάρηκα το μουσικό χάπενινγκ των παιδιών του Ιστορικού - Αρχαιολογικού Τμήματος, το ταλέντο, την αισθητική και τις επιδόσεις τους στο τάγκο. Χάρμα ιδέσθαι...
Σήμερα, Τετάρτη, είναι μεγάλη ημέρα για την Φιλοσοφική Σχολή γιατί εγκαινιάζεται με παρουσία του ΠτΔ και ΜΕΤΑ από πολλές καθυστερήσεις και κωλυσιεργίες η νέα της Βιβλιοθήκη. Η εντυπωσιακή συνένωση των επί μέρους βιβλιοθηκών όλων των τμημάτων. Με την φιλότιμη προσπάθεια όλων των εργαζομένων. Πραγματικά ένα άλμα του δημοσίου πανεπιστημίου προς τα εμπρός.
Επίσης η  Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και το Τμήμα θεατρικών σπουδών ενέκριναν πρόσφατα την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής στην αγγλική (!) με θέμα την Παρουσία της Σύγχρονης Κινεζικής Τέχνης στις Μπιενάλε Βενετίας από την κυρία Liang Xiuli, κάτοχο μεταπτυχιακού τίτλου του  Polytechic University, Hefei. Ένα μικρό γεγονός, ένα μεγάλο βήμα για το πανεπιστήμιο μας που ανοίγεται έτσι δυναμικά σε μιαν άλλη ήπειρο και αξιοποιεί και μιαν άλλη γλώσσα πλην της ελληνικής για τους αλλοδαπούς που γοητεύονται από τις σπουδές στην Ελλάδα.
 Ευχαριστώ ως εκ τούτου την κοσμήτορα της Σχολής και την πρόεδρο του τμήματος μας καθώς και τους δύο συναδέλφους που θα συμμετάσχουν στην τριμελή επιτροπή ώστε να διευρύνουμε τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες για το πανεπιστήμιο μας. Που θα δουλέψουμε για εκείνο το μέλλον που δικαιούμαστε και εμείς και οι φοιτητές μας.

ΥΓ. 1 Θέλω να καταστήσω γνωστό κάτι πολύ θετικό, επειδή συνήθως γκρινιάζω για τα κακώς κείμενα του Πανεπιστημίου. Το τμήμα μας εδώ και χρόνια προσφέρει στους φοιτητές του Erasmus μαθήματα σχετικά με τον ελληνικό πολιτισμό στα αγγλικά. Αμισθί και εθελοντικά. Και αντίστοιχες βαθμολογίες βέβαια. 
Είναι τέλος γεγονός ότι οι πρεσβείες της Ρωσίας και της Κίνας έχουν προβεί συχνά σε διαβήματα στο Υπουργείο Παιδείας ώστε Ρωσόφωνοι ή Κινέζοι φοιτητές να παρακολουθήσουν στα αγγλικά μαθήματα αρχαιολογίας, αρχαίου δράματος, βυζαντινής ιστορίας ή μουσικής, κλασικής φιλολογίας κλπ. Την βαριά μας βιομηχανία δηλαδή!
Όλο και περισσότεροι ξένοι φοιτητές θα έρχονταν στα ελληνικά πανεπιστήμια, αν τα πανεπιστήμια μας γίνονταν πιο ανοιχτά και ευέλικτα. Πιο σύγχρονα. Απαλλαγμένα από τις ιδεοληψίες του παρελθόντος. Τότε και τα υποβαθμισμένα πτυχία μας θα αποκτούσαν άλλο κύρος μέσω των ανταλλαγών με τα ανώτατα ιδρύματα της αλλοδαπής. Αφού δεν μπορούμε να φτιάξουμε τα μουσεία μας αλλά τα αφήνουμε βουτηγμένα στην γραφειοκρατία και την παρακμή, ας αναβαθμίσουμε τουλάχιστον τα ΑΕΙ της χώρας. Αυτό κι αν είναι επανάσταση!
ΥΓ 2. Προσωπική μου άποψη: Η αλλαγή του άρθρου 16 θα βελτιώσει πρωτίστως τα δημόσια πανεπιστήμια καθιστώντας τα πραγματικά ανεξάρτητα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου