Συνολικές προβολές σελίδας

Τετάρτη, 29 Απριλίου 2009

Ο Μαρξ πηγαίνει λαϊκή

Λαϊκή αγορά στην Ξενοκράτους, Κολωνάκι. Τη ζωγράφισε στο πιο φιλόδοξο έργο του ο Παναγιώτης Τέτσης. Λαϊκή αγορά στη Μ. Αλεξάνδρου, Ν. Σμύρνη. Οπου η ταξική πάλη του Μαρξ, ταξικός μεν πλην εγκάρδιος εναγκαλισμός. Στο αγαπητικό κλίμα της Ορθόδοξης παράδοσης. Αλλά και στη γενικότερη διάθεση που διακρίνει τους Νεοέλληνες να ξεχνάνε και να συγχωρούν. Λαϊκή αγορά λοιπόν σαν τελετουργία και θέατρο της πιο άμεσης Δημοκρατίας. Και μάλιστα σε λαϊκή απογευματινή. Οπου παραγωγοί, τα παιδιά της γης, διαπραγματεύονται μελιτζάνες ή ρεπανάκια με τους νεόκοπους αστούς, τα παιδιά της πόλης. Αυτό που αποθεώνεται εδώ είναι η ζωντανή, λαϊκή γλώσσα. Προφορική, ευρηματική έως… σκανδάλου, προσωπική και συγχρόνως δημόσια. «Ποπό, πράμα που σαλεύει» ωρύεται ο υπαίθριος ψαράς δείχνοντας το σαλάχι στον πάγο και τρυπώντας συγχρόνως με το βλέμμα του το μπούστο της μελαχρινής πελάτισσας. Απολαμβάνω τότε το τελευταίο ίχνος της αγοράς του δήμου, αληθινό ξεφάντωμα υπό το πρόσχημα της φρέσκιας, φθηνής τροφής ή του μισοτιμής προϊόντος. Πράγματα δηλαδή που έχουν περάσει στη σφαίρα των μυθικών συμβόλων καθώς ζούμε στην εποχή του fastfood, του delivery ή των χαοτικών «Μall». Αντίθετα, στη λαϊκή ζει ένα ελευθεριακό πνεύμα, ο προνεωτερικός τρόπος ανταλλαγής αγαθών με κυρίαρχη την «κοινοτική» αλληλεγγύη. Και βέβαια το ήθος των χειρωνάκτων, δηλαδή εκείνων των ανθρώπων που αντιμετωπίζουν μόνοι τις ανάγκες τους και που καταναλώνουν ό,τι παράγουν. Πριν υποκύψουν στα τυποποιημένα, τα προμαγειρεμένα, τα προκάτ και τον ετοιματζίδικο παράδεισο των supermarkets. Ευκαιρία για φλερτ -κυρίως μεταξύ (υπερ) ώριμων. Οσων δηλαδή διαθέτουν άφθονο χρόνο επειδή δεν τους περισσεύει και πολύς. Η λαϊκή είναι ένας εκφραστικός, ερωτικός χώρος με τους ψωνίζοντες και τους πωλητές σαν Χορό αρχαίας κωμωδίας. «Αχαρνής», ας πούμε. Και με το φαλλικό στοιχείο παρόν. Λόγου χάρη, τα καρότα ή τα αγγουράκια. Είναι ενδεικτικός εξάλλου ο τρόπος με τον οποίο ακκίζονται οι μεγαλούτσικες πελάτισσες και οι νεότεροι πωλητές: «Τι τις ζουλάς, μαντάμ, τις ντομάτες; Δεν κορνάρουν!». Ποιητική μεταφορά που θα ζήλευε και ο Βιτσέντζος Κορνάρος. 

7 σχόλια:

  1. Κύριε Στεφανίδη, παρόλο που θα ήθελα πολύ να σχολιάσω κάθε κείμενό σας ξεχωριστά και "επιθετικά", καθώς πολλά θα είχα να πω, για να ενώσω τη φωνή μου με τη δική σας, σας απειλώ ότι δε θα το κάνω. Και τούτο γιατί πρωτίστως μια περίεργη συγκίνηση εμφιλοχωρεί αυτήν την ώρα, που έρχομαι να σας πω ένα μεγάλο ευχαριστώ που υπήρξατε καθηγητής μου ('84-'85) σε αθηναϊκό φροντιστήριο και χαράξατε κάποια από τις πιο περίεργες γραμμές μου... ευτυχώς όχι με μονοκοντυλιά. Υπόσχομαι να σας διαβάζω εδώ, όπως κάνω καιρό τώρα στην εφημερίδα που αρθρογραφείτε και σας απειλώ εκ νέου ότι θα σας σχολιάζω, με εφόδια που "δυστυχώς" για σας :) μου δώσατε.

    Με εκτίμηση
    Απόστολος Παπαγεωργίου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μεγάλη απόλαυση η Λαϊκή κάθε Τετάρτη στην Μ. Αλεξάνδρου. Δυστυχώς όμως καθώς εργάζομαι τα πρωινά χρησιμοποιώ κάθε Σάββατο ως υποκατάστατο την Αγορά της Καλλιθέας, που επιπλέον διαθέτει εξαιρετικά ψάρια (στου Μπόλη) και αλλαντικά (στου Αρμένη).
    Αυτά πληροφοριακά επειδή έμαθα πρόσφατα ότι κατοικείτε κάπου στη γειτονιά μου κοντά στην Αλεξάνδρου...
    ΥΓ. Κοντά μας κι ο Μίλων... γι'αυτούς που αγαπούν το τένις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απόστολε, ήσουν στο Νέον ή του Μπελεζίνη; Το Κουτρούλη τον είχες; Τώρα λέγεται Αριστηνός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κε Στεφανιδη ξέρω ποια είναι η αισθητική της κας Λαμπράκη Πλάκα, άλλα δεν περίμενα να φτάσεί στο σημείο να κάνει αναδρομική έκθεση στον Δρούγκα! Τα κορνιζάδικα στην Εθνική Πινακοθήκη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. sas diavazw...k ta sxolia episis...alla den mporw...na min eimai ektos thematos PANTA !

    MIA KOUUUUKLA ! i kori!(egkainia Lazogas)

    Sas filw. maria.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. O...Drougkas....frixtos....! akomi k o Fasianos antexetai...alla...o Dr.Tromos oxi....
    VIVA LA GREECE! - Omws einai Touristikos...KALOKAIRAKI erxetai...tourista' erxontai....(me kalytera mouseia k paideia)...isws giauto.
    maria

    ΑπάντησηΔιαγραφή