Συνολικές προβολές σελίδας

Σάββατο 17 Αυγούστου 2013

Η σιωπή


Μικελάντζελο, τάφοι των Μεδίκων, Φλωρεντία

   Μη απέχοντας, ενοχοποιούμαστε για ένα ακόμη μεγαλύτερο έγκλημα που προστίθεται στη γενική αταξία...  
                                                        Σ.Κίρκεγκωρ

   Η αλήθεια έχει ανάγκη από ένα πρελούδιο σιωπής. Στις κοινωνίες της σύγχυσης, της αμετροέπειας και του υστερικού λαϊκισμού, η σιωπή είναι το απόλυτο ζητούμενο. Έστω για μία -κατ'επίφασιν- σοβαρότητα. Κάποτε οφείλουμε να σιωπούμε επειδή ο λόγος δεν έχει τίποτα να προσθέσει στα γεγονότα είτε ως ερμηνεία είτε ως διαμαρτυρία. Τα λεγόμενα social media με την αυτοτροφοδοτούμενη, ακαταδάμαστη φλυαρία τους, το “δημοκρατικό” δικαίωμα του εκφέρειν άποψη επί παντός, συχνά επιτείνουν το πρόβλημα. Μερικές φορές η αυτοσυγκράτηση και η σιωπή δεν συνιστούν αδυναμία αλλά απλή συνειδητοποίηση εκείνου που μας υπερβαίνει.
   Όπως στην περίπτωση του δεκαοκτάχρονου που πήδηξε από το τρόλεϋ. Όλα συνήργησαν ώστε να επισυμβεί ένας ανόητος θάνατος, μια ηλίθια τραγωδία: ο ελεγκτής που έκανε απλώς τη δουλειά του συμμορφούμενος προς ένα πεπαλαιωμένο και ατελέσφορο σύστημα, ο νεαρός που εναντιώθηκε στην κατάφωρη “αδικία” ενός ακόμη προστίμου, η “ηρωική έξοδος” κι ένας θάνατος αξίας 1,20 ευρώ. Λίγη σημασία έχουν πια οι λεπτομέρειες. Όλοι ξέρουμε στο βάθος του μυαλού μας πώς γίνονται τα πράγματα σ' αυτήν την κοινωνία του τσαμπουκά. Όλοι μετέχουμε πάνω κάτω του ίδιου θυμικού, της ίδιας αυθαίρετης άποψης περί δικαίου και αδίκου, της ίδιας μετάθεσης της όποιας προσωπικής ευθύνης στον διπλανό. Σ' αυτόν τον εκτραχηλισμένο κόσμο οι α-νόητοι θάνατοι αποτελούν τον κανόνα και όχι την εξαίρεση. Η “κακιά ώρα” επαπειλεί τον καθένα εφόσον οι κανόνες αφορούν σχεδόν πάντα στους άλλους. Ιδού το παράδειγμα που μαθαίνουμε εξ απαλών ονύχων. Γι' αυτό η σιωπή είναι η πιο αποκαλυπτική από τις αυτόματες αδολεσχίες των επώνυμων πολιτικών ή των σταρ συγγραφέων. Ούτε βοηθούν βέβαια σε τίποτε οι εκ των υστέρων μεταμέλειες ή οι υποκριτικές υποσχέσεις περί μελλοντικών μέτρων. Στα χρεωκοπημένα δημόσια μέσα μεταφοράς  πληρώνει ο ένας στους πέντε αλλά οι υπεύθυνοι ακόμα σκέφτονται τι μέτρα θα πάρουν. Φαίνεται πως το χύμα όχι μόνο μας βολεύει αλλά και μας πάει. Ας γίνουν οι άλλοι δυσάρεστοι, όχι εμείς. Εξού και οι “ευκολίες” της αριστεράς για τη δωρεάν χρήση αυτών των μέσων.
   Στη γενική διάλυση, τα τυχαία, τα αυθαίρετα δράματα δίνουν το σημείο βρασμού ή μη του τόπου. Και βέβαια η σιωπή καταδεικνύει το μέτρο της επώδυνης, όσο και αμφισβητήσιμης, ωρίμανσής μας.

6 σχόλια:

  1. Σωστά.
    Πρωτίστως όμως πρέπει, νομίζω, να σωπαίνουν όσοι/όσες σπεύδουν να φιλοδωρήσουν το σκοτωμένο παιδί με το χαρακτηρισμό "ο τζαμπατζής"! Πώς το ξέρουν; Το έκανε κι άλλες φορές; "Καθ' έξιν ή κατ' επάγγελμα", που λένε κι οι ματαιόσπουδοι; Αρκεί μια φορά και χωρίς καν να ξέρουμε το πώς και το γιατί, για να παίξουμε τον Τορκεμάδα ή την...Τορκεμαδού της θρησκείας του τρόλεϊ (ή του φραγκοδίφραγκου) εν ου παικτοίς; Αυτό τους μάρανε από όλα τα συμβάντα εκείνης της μέρας;
    Καί έχουν, δόξα τω θεώ, ευρύτατη εποπτεία.
    Η φραντζόλα του Γιάννη Αγιάννη κόστιζε περισσότερο από το μη εκδοθέν εισιτήριο του δεκαοχτάχρονου παιδιού. Αλλά ο Ουγκώ εδώ και 150 χρόνια εκείνον τον αγιοποίησε. Εδώ κάποιοι/κάποιες το σκοτωμένο παιδί το καταδίκασαν. Κι ας έχουν αποστηθίσει μεταξύ άλλων λογοτύπων και το "μηδενί δίκην..." κλπ, κλπ, κλπ.
    Είμαι βέβαιος ότι οι περί ων ο λόγος θα μου προέβαλλαν εμβριθείς όσο και σοβαρές ενστάσεις στα παραπάνω, του τύπου "μα τι λέτε; ο Αγιάννης δεν έκλεψε φραντζόλα. Έκλεψε καρβέλι!" Και θα ένιωθαν δικαιωμένοι, γιατί αποκατέστησαν τα πράγματα.
    Ταύτα
    σε φιλώ
    Βασίλης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πήδηξε λοιπόν μόνος του...
    Έσκισε τη μπλούζα του μόνος του...
    άνοιξε τη πόρτα μόνος του...

    Αν έκανες το κόπο να ακούσεις τους αυτόπτες μάρτυρες θα έβλεπες το συσκευασμένο ψέμα,και ότι πρόκειται για δυο τραμπούκους που διεκδικούν με βία τα μπόνους τους...
    Ούτε τυχαίο ότι έγινε στο Περιστέρι και όχι στο Μαρούσι τη Κηφισιά τη Γλυφάδα.Ξέρουν αυτοί σε ποιές περιοχές η φτώχεια τους αποφέρει ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ μπόνους...
    Ναι και τα social media στην υπερβολή τους ίσως,εξαναγκάζουν να μη θαφτούν τέτοια γεγονότα
    Και το κερασάκι περί αριστεράς...Ποιά ορίζεις εσύ ως αριστερά?
    Μιά στο καρφί και μιά στο πέταλο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν μπορώ να ξέρω,τι έγινε ή δεν έγινε εκεί.Δεν είμαι τόσο σοφός.Ούτε είμαι κομματόσκυλο να ψάχνω "ήρωες" και νεκρούς για ψηφοθηρία.
    Έχω δύο σκέψεις.Ο ελεγκτής πούλαγε εξουσία; Ο νεαρός δεν ήξερε ότι δεν πηδάνε από εν κινήσει όχημα;
    Προτιμώ να λέω ειλικρινά τη γνώμη μου,παρά να υποκρίνομαι.Αν και κανονικά δεν έπρεπε να έχω γνώμη,αφού δεν ήμουν εκεί.Ούτε ανήκω ταλιμπανικά σε κάποιο κόμμα,ώστε να γίνω τυμβωρύχος.Και επίσης σιχαίνομαι αυτούς που πουλάνε εξουσία,είτε ελεγκτές είναι,είτε εφοριακοί,είτε ο,τιδήποτε.
    Ούτε λιθοβολώ ("ψόφα","να πάθεις καρκίνο εσύ και τα παιδιά σου"κ.λπ." την Διβάνη για μια άστοχη λέξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητέ φίλε πρώτε σχολιαστή. Είναι φανερό ότι στο νου σας συγχέετε το αίτιο του συμβάντος με την κατάληξή του.Η σχέση αυτή δεν είναι παντού και πάντα δεδομένη.Μάλλον το αντίθετο. Αγαπητέ δεύτερε σχολιαστή ο λόγος σου έχει μία ιδιαίτερη τραχύτητα και αυτός είναι ο λόγος που κανείς δεν πρέπει να σας απαντήσει. Παρόλα αυτά μην περιμένετε μασημένες τροφές. Πάρτε τη διεθνή βιβλιογραφία και ιδιαίτερα τη γερμανική και μάθετε ποια σκέψη πλαισιώνει τον όρο αριστερά. Αγαπητέ τρίτε σχολιαστή. Κανείς δεν πουλάει εξουσία. Εσείς μάλλον πουλάτε εξουσία γνώμης με τη χρήση των μέσων επικοινωνίας. Στα πλαίσια ενός κοινωνικού συμβολαίου οι κρατικοί λειτουργοί δεν πουλάνε εξουσία, ασκούν τη δουλεία τους. Χαιρετισμούς από το Humboldt.L.A.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Λένε πως στον εμφύλιο όταν μας τελείωναν τα φισεκλίκια
    σφάζαμε με τα κονσερβοκούτια , τους πολιτικούς μας αντιπάλους!!!!!
    Σήμερα αν μπορούσα θα έσφαζα όλους τους αριστερούς
    αρχής γενομένης από τους « δημοκρατικούς»

    Π.αντων.υμος λόγος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φίλτατε Leonidas Anagnostopoulos,ευτυχώς δι' ημάς,δυστυχώς δι'υμάς,είμαστε πολύ μακριά ώστε να με πυροβολήσετε αλά Αμέρικα,λόγω αντιθέτων μεταξύ μας απόψεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή