Συνολικές προβολές σελίδας

Πέμπτη, 2 Οκτωβρίου 2014

Τσόκλης, η Τέχνη ως Μπούρδα




Το έχουμε ξαναπεί: Στον τόπο αυτό, ορισμένα ιστορικά μεγέθη δεν μπορούν να διαχειριστούν το βάρος του ονόματός τους. Παράδειγμα ο Κώστας Τσόκλης και οι πρόσφατες δηλώσεις του περί ... τυμβωρυχίας στην Αμφίπολη (sic)! Αυτολεξεί είπε: «Άραγε, πως θα αισθανόταν ο μέσος ΄Ελληνας αν έβλεπε να ανοίγει κάποιος τον τάφο της μητέρας του, να της αφαιρεί ένα κόσμημα ή ένα ... χρυσό δόντι, θα το δεχόταν;»
Τι είναι αυτό που τον έσπρωξε να διατυπώσει μια τόσο ουρανομήκη ανοησία; Μάλλον το μένος του εναντίον των αρχαιολόγων και η ζωτική του ανάγκη για λίγα λεπτά δημοσιότητας. Αντί ν' αφήσει το, όντως αξιόλογο, έργο του να μιλάει αντ' αυτού, ο ίδιος κατά καιρούς εξακοντίζει μύδρους προς πανελλήνιο είτε με θέμα την Παναγία της Τήνου – η οποία πάντως τον υποστηρίζει αγόγγυστα –, είτε προς τα θήλεα που προκαλούν τον βιαστή τους, είτε τώρα με τους ... ιερόσυλους του τύμβου Καστά. Ξεχνάει όμως ότι η αρχαιολογία έχει τη μαγική ικανότητα να δίνει στους νεκρούς μια δεύτερη ευκαιρία ζωής εμπλουτίζοντας την Ιστορία με ένα υλικό εφάμιλλο των γραπτών μνημείων που πάλλεται από ενέργεια στο φως του ήλιου. Σύμφωνα με τον Τσόκλη, δεν θα έπρεπε να έχουν ανασκαφεί οι τάφοι της Κοιλάδας των Βασιλέων, ο Θησαυρός του Ατρέως και οι ταφικοί περίβολοι των Μυκηνών, ενώ ο Δεξίλεως και η Ηγησώ του Κεραμεικού θα έπρεπε να έχουν μείνει στη λήθη.
Το Μνημείο της Αμφίπολης, μοναδικό και μυστηριώδες, είναι φυσικό να προκαλεί το παγκόσμιο ενδιαφέρον αλλά και να ιντριγκάρει τον κάθε πικραμένο ώστε να μετρήσει το πραγματικό του μέγεθος. Η αρχαιολογική σκαπάνη αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο αυτογνωσίας και, γιατί όχι, σε αυτούς τους μικρόψυχους καιρούς, για εθνική υπερηφάνεια. Οι Έλληνες αρχαιολόγοι πρωτοπορούν από πλευράς τεχνογνωσίας σε παγκόσμιο επίπεδο και διαπρέπουν εκεί που συχνά η επίσημη πολιτική ή υστερεί ή ελλείπει παντελώς. Είναι μάλιστα οι μόνοι δημόσιοι υπάλληλοι που, αν και κακοπληρωμένοι, δεν χρηματίζονται. Γιατί όμως τόσο μένος εναντίον τους από το σεβάσμιο καλλιτέχνη;
Επειδή του αποκαθήλωσαν τον τεράστιο μεταλλικό σταυρό που έστησε κατά την διάρκεια της εικαστικής του δράσης στον ενετικό μνημείο της Σπιναλόγκας. Και αντί να ενοχληθεί ο ... Ναζωραίος, χολώθηκε ο Τσόκλης! Θα ήταν πάντως πιο ενδιαφέρον να μας πει πόσο στοίχισε το show και ποιος κρατικός φορέας το πλήρωσε. Πρόκειται για το ίδιο κράτος που ο ίδιος συχνά μυκτηρίζει. Τι τα θέλετε, κάποιοι ξέρουν πολύ καλά ν' αξιοποιούν με το παραπάνω και νήσους και νησίδες.

ΥΓ. Κάποιοι άνθρωποι όσο μεγαλώνουν, αντί να γλυκαίνουν, γίνονται όλο και πιο επιθετικοί προς εκείνο το κόσμο που τους ανέδειξε και τους αγκάλιασε. Όσο για το χρυσό δόντι της Nεοελληνίδας μάνας, έχει και ο λαϊκισμός τα όριά του. Εξ όσων γνωρίζω οι τάφοι ανοίγονται μετά από 3 έτη και τα οστά οδηγούνται στο χωνευτήρι ή στο οστεοφυλάκιο. Προς requiem aeternam...

ΥΓ. 2 Πρόκειται για τους ίδιους ανθρώπους-ασυμβίβαστους καλλιτέχνες που παρά τις καταθέσεις εκατομμυρίων είναι πολύ πιθανό να μην έχουν κόψει μία (1) απόδειξη στη ζωή τους, ενώ, ρωτήστε τον Κώστα Γεωργουσόπουλο, έχουν πάρει σύνταξη απορίας από το ΥΠΠΟ. 

ΥΓ. 3 Το πρόβλημα για τον Τσόκλη είναι σταθερά και διαχρονικά ο Γιάννης Κουνέλλης. Όταν μιλάει ο πρώτος οι πάντες αδιαφορούν ή, έστω, εξοργίζονται. Όταν μιλάει ο δεύτερος γίνεται πάντα ένας μικρός σεισμός.   


ΥΓ.4 Αυτό είναι το μείζον πρόβλημα στην τέχνη: το δάκρυ, και μάλιστα το εύκολο. Η ειδικότητα του Τσόκλη. Και ο κατασκευασμένος θυμός προς μηντιακή κατανάλωση. Η συγκίνηση, με άλλα λόγια, που παράγεται σε δόσεις και πωλείται τοις μετρητοίς.

15 σχόλια:

  1. και λίγα του γράφετε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Έχετε δίκιο.
    Το μνημείο της Αμφίπολης, αν μη τι άλλο θα βοηθήσει να φωτισθούν πτυχές του παρελθόντος και της ιστορίας αυτού του τόπου. Ίσως όμως τελικά με το να έρθει στο φως το παρελθόν, γίνει δυσκολότερη η σύγκριση με ένα μίζερο παρόν για ένα πολιτισμό που εκβιάζεται να σταθεί ισάξιος με την ιστορία που υποτίθεται, ότι τον γέννησε. Ο ρόλος του καλλιτέχνη στον τόπο μας είναι δυό φορές καταραμένος και διπλό το βάρος της σύγκρισης με το ίδιο μας το παρελθόν και με τις μεγάλες Μητροπόλεις του Κόσμου εκεί όπου γεννιούνται οι σύγχρονες τάσεις και τα καλλιτεχνικά ρεύματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η απάντησή σας κ.Στεφανίδη περί της ανασκαφής ήταν ήδη αρκετή ως ένα καλό αντεπιχείρημα προς τον κ. Τσόκλη. Παρεπιπτόντως με τη γνώμη του για την Αμφίπολη διαφωνώ αλλά και δεν την απορρίπτω σαν σκέψη. Όμως η προσωπική αρνητική αναφορά στο εν μέρει ποιός είναι, ο Τσόκλης και προς κάποιο έργο του φαντάζομαι πως χρησιμοποιείται ενισχυτικά, αλλά και γι αυτό ακριβώς είναι περιττή, εκτός και εαν αυτός ήταν ο ουσιαστικός λόγος, δηλαδή το κυρίως θέμα της ανάρτησης. Ουσιαστικά έτσι εγώ που τώρα τολμώ να σχόλιάζω εσάς, λογικά πρέπει να έχω κάποια διαπιστευτήρια τύπου εντιμότητας δράσης, πρωτίστως κατά το ''κοίτα ποιός μιλάει αλλά όχι τι λέει;''

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν ήταν μόνο ο σταυρός στη Σπιναλόγκα. Έφυγε κι άφησε χιλιάδες καθρέφτες και καθρεφτάκια στο μνημειακό συγκρότημα - απομεινάρια της "εικαστικής του παρέμβασης" σε ένα τόπο μαρτυρίου, στα εγκαίνια της οποίας προσήλθε όλο το "ανφάν γκατέ" και το "χάϊ λάϊφ" των Αθηνών για το μεγάλο... καλλιτεχνικό γεγονός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Το show στην Σπιναλόγκα ισχυρίζεται ότι το χρηματοδότησαν οι ντόπιοι ξενοδόχοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. καλά ο τύπος έχει λαλήσει. Μάλλον θα του έκοψαν την κρατική χρηματοδότηση, σε συνδιασμό με γεροντική αποβλάκωση και βέβαια την ξιπασιά και ξυνίλα που τον χαρακτήριζε πάντα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. καλημερα μανο στεφανιδη καυστικο και σωστο το αρθρο σου...συμφωνω...ειναι τοσο τραβηγμενο αυτο που ειπε που μοιαζει με εμπαθεια ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο κριτικός ως λαικιστής πως σας φαίνεται ως τίτλος post για κάποιον που λέει ότι οι έλληνες αρχαιολόγοι "Είναι μάλιστα οι μόνοι δημόσιοι υπάλληλοι που, αν και κακοπληρωμένοι, δεν χρηματίζονται. " Απλά ρωτάω, γιατί καλό είναι να κρίνεις αλλά από το επιχειρήματά σου κρίνεσαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ο , Τσόκλης ανοίγει άθελα του ένα τεράστιο θέμα, τι σημαίνει νεκρό και τι μπορεί να θεωρηθεί νεκρό. ΄Ενα λείψανο της ανθρωπολογίας προιστορικής-πρωτολιθικής εποχής που δεν ετάφη π.χ. μπορεί να θεωρηθεί νεκρο και άρα παραβιασμένο? Ενας χιμπατζής ή ενα άλλο θηλαστικό παραβιάζεται? Ποιός είναι ο νόμος του σύμπαντος που καθορίζει τον θάνατο ? Υποκύπτει ένας πρωτοζωικός - πολυκύταρος οργανισμός στους ίδιους ανθρώπινους νόμους μιας και δεν ετάφη χριστιανικά! (ακόμη και στην ''αλλόθρησκο'' Αρχαια μεσοποταμια, Αίγυπτο κτλ.)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Επιτέλους κάποιος έπρεπε να μιλήσει δημόσια για τις παράνοιες αυτής της καρικατούρας του καλλιτέχνη....Μας έχει σπάσει τα κάκαλα τόσα χρόνια πίσω απο το φουστάνι της Μερκούρη.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Και πολύ ευγενικά του την είπες Μάνο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΟΤΙ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΙΣΑΙ. ΑΥΤΟ ΤΟ ΕΚΦΡΑΖΕΙ Ο ΤΣΟΚΛΗΣ ΑΠΟΛΥΤΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Τι να μας πει και ο Τσόκλης, που οι ηλίθιοι του έδωσαν να ενώσει το σχολείο του Κάμπου με το ακίνητο του για να κάνει το περίφημο μουσείο Τσόκλη με έξοδα του Δήμου και με απαίτηση να προσληφθεί η προσωπική του υπάλληλος που δηλώνει καλλιτεχνική διευθύντρια, σαν δημοτική υπάλληλος? Ή την έκταση στον Κουμαρο που ένας θεός ξέρει μονο, πως εγινε ιδιοκτησία του το κτήμα των καλογριών οταν κάποιοι, κάποια στιγμή είχαν ζητήσει να το αγοράσουν έναντι 70 χιλ.€ και τους το είχαν αρνηθεί? Ή σαν επιχειρηματίες Μπύρας έστειλαν επιστολή στα καταστήματα να χαμηλώσουν την τιμή πώλησης ενω αυτοί δεν κατέβασαν την τιμή διάθεσης με την δικαιολογία οτι διαφημίζουν το νησι στα social media? Ή που έκαναν τα εγκαίνια της Μπύρας με τις πλάτες των Συλλόγων γιατι θα διαφήμιζαν το νησι οι υψηλοί καλεσμένοι τους που τελικα δεν τους είδαμε και ούτε ενα ευχαριστω? Ή που πανε στα μαγαζιά και φεύγουν δίχως να πληρώσουν γιατι εσείς οι κοινοί θνητοί ξέρετε ποιοι ειναι!!!!! Πολλή σημασία τους δώσαμε, πια!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Γι αυτό απέφευγα,πάντα και είχα ευκαιρίες,να γνωρίζω από κοντά ανθρώπους που εκτιμούσα ή θαύμαζα.Δεν λέω για τον Τσόκλη ειδικά.Γενικώς...Είχα άδικο; Πάντως,κάποιοι,ήσαν κοντά προσωπικώς, με ό,τι έφτιαχναν κι αυτό ήταν παρηγορητικό.Άλλοι,άστα!Ας μην μπω σε ονόματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή