Ο Άγιος Νικόλαος είναι
ένα μικρό μονόχωρο ιδιωτικό παρεκκλήσι
πλάι σε μια αγροικία των Λεγρενών, δυο
βήματα από το ναό του Ποσειδώνα στο
Σούνιο. Ο Παπασταμάτης, με την γνωστή
ποιητική του ματιά, ανανεώνει την
παραδοσιακή τυπολογία του Αγίου,
εμπλουτίζοντάς την με μια νέα αφηγηματική
διάσταση. Στην κόγχη του ιερού και πάνω
από την άγια τράπεζα δεσπόζουν μια
τρικυμία, ένα ιστιοφόρο που κλυδωνίζεται
και η θεοφάνεια του προστάτη των
θαλασσινών, ο οποίος εμφανίζεται
θαυματουργικά με πύρινες γλώσσες φωτός
εν μέσω τυφώνος και σώζει το πλοίο.
Αριστερά και δεξιά είναι τα δυο τοπόσημα,
οι καβοκολώνες και η Ακρόπολη που ορίζουν
τη διαδρομή του καραβιού. Σε πρώτο
επίπεδο κυριαρχεί το crescendo
της φύσης μέσα από
γαλαζοπράσινα κύματα που οργανώνονται
με σχεδόν γεωμετρικό τρόπο. Η θάλασσα,
που βρίσκεται λίγα μέτρα μακριά, εισβάλλει
συμβολικά μέσα στο ναΐδριο ενώ η χάρις
του Αγίου σκέπει τα λογικά και τα άλογα
κτίσματα του κόσμου. Ο ζωγράφος συνειδητά
αποδίδει έναν νοητό παράδεισο επί της
γης, υμνεί τη χαρά της ζωής με τα χρώματα
του Van Gogh και
του Gauguin και
ονειρεύεται το επέκεινα σαν ένα χαριτωμένο
λιβάδι όπως αυτά που βλέπουμε στα
ψηφιδωτά του San Vitale στη
Ravenna. Παγανισμός
και χριστιανισμός εκβάλουν σε κοινή
θάλασσα κάλλους απ' την οποία άλλοτε
αναδύεται γεραρός ο Ποσειδώνας κι άλλοτε
ο μειλίχιος γέροντας, ο άγιος της
ναυτοσύνης.
Αριστερά και
δεξιά της κεντρικής σύνθεσης ιστορούνται
η Παναγία και ο Χριστός ως οι σταθερές
που συγκροτούν τον σύμπαντα κόσμο εις
αιώνας αιώνων.
Μάνο, μετά την αποκατάσταση του "ν", νιώθω ότι σου οφείλω έναν ασύλληπτο αυτοσχεδιασμό του Μανώλη Χατζημάρκου πάνω στο κείμενο του Ν΄ Ψαλμού. Από το προσωπικό μου αρχείο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα το ακούς και δεν θα το πιστεύεις.
Βασίλης
Οψέποτε συναντηθούμε θα σου το δώσω.
Βασίλης
Amen
Διαγραφήmanos
τι κάνει τελικά η ζωγραφική...
ΑπάντησηΔιαγραφή