Συνολικές προβολές σελίδας

Τετάρτη 21 Σεπτεμβρίου 2022

Το τέλος της δημόσιας γλυπτικής

(Ή, η φιλοκαλία των Ρομά)


Όταν κάποτε ρωτήθηκε ο Μπάρνετ Νιούμαν τι είναι γλυπτική, απάντησε: “Γλυπτική είναι αυτό στο οποίο πέφτεις καθώς κάνεις πίσω για να δεις έναν πίνακα". Σύντομος, κυνικά περιεκτικός ορισμός. Στην Ελλάδα πάλι γλυπτική είναι αυτό που "βάφουν" βανδαλίζοντας οι προοδευτικοί και που βουτάνε τις νύχτες οι Ρομά. Επίσης γλυπτική είναι ό, τι δεν καταλαβαίνουν συνήθως οι, παλαιοί και νέοι, δήμαρχοι της αιωνίας Ελλάδας.
(Μ' εξαίρεση τον δήμαρχο Αλίμου).


Φωτογραφίες: 1. Γιαννούλης Χαλεπάς, "Σάτυρος που φλερτάρει, ανοιχτά πλέον, με τον Έρωτα. Το πιο φροϋδική εκδοχή του πασίγνωστου θέματος. Ο Χαλεπάς είναι μεγάλος καλλιτέχνης επειδή υπηρετεί σταθερά τις εμμονές του. Τον στοιχειώνουν οι εικόνες της νεότητας του. Και επειδή εμπνέεται από το υποσυνείδητο του. Περιφρονώντας την δημοσιοϋπαλληλική λογική των καλλιτεχνών της μόδας. Δηλαδή της διεκπεραίωσης. Αυτό το στοιχείο τον φέρνει κοντά στους καλλιτέχνες της αβανγκάρντ και τον Σουρεαλισμό. Ό, τι δηλαδή αδυνατούν να κατανοήσουν οι ιστορικοί τέχνης που είναι περισσότερο δημόσιοι υπάλληλοι και λιγότερο θεράποντες της τέχνης. (Ουφ, το είπα και ηρέμησα)!
2 . Κι ο ουρανός κάνει συχνά γλυπτική με τα σύννεφα του. Εδώ ο Θοδωρής Δασκαλάκης σκανταλιάρικα συμπληρώνει, όπως βλέπετε, την ουράνια δημιουργία!

3. Πριν τέσσερα χρόνια εκλάπη η ορειχάλκινη σφαίρα - animus mundi - Μοναχική Πορεία του Κόσμου, διαμέτρου 55 εκ. που κοσμούσε την είσοδο του δημαρχείου Αγίας Βαρβάρας.
 Ένα από τα καλύτερα δημόσια γλυπτά του λεκανοπεδίου, έργο του Κυριάκου Ρόκου. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ευφυΐα για να καταλάβει κανείς ποιος το έκλεψε και γιατί. Είναι οι ίδιοι που έχουν αφαιρέσει χάλκινες προτομές από το Πνευματικό Κέντρο Αθηναίων, τις πλατείες της πόλης αλλά και που αφαίρεσαν χιλιόμετρα καλωδίων από την Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου υπό τα όμματα των φυλάκων υπηρεσίας. Όλα αυτά πουλιούνται ως χύδην υλικό στην αγορά μετάλλου για ψιχία. Στα χυτήρια του Ελαιώνα. Κι αν είναι δύσκολο να βρεθούν οι κλέφτες, δεν είναι δύσκολο να εντοπιστούν οι κλεπταποδόχοι.
 Έτσι όπως πάμε όμως, δεν θα μείνει γλυπτό για γλυπτό σε δημόσιο χώρο. Να μιλήσουμε για αστυνομία και αστυνόμευση θα ήταν αστείο. Για δημοτική περιφρούρηση φρούδο και μάταιο. Για επιφυλακή των δημοτών δημόσιο σκάνδαλο. Τί μένει; Να κοιτάμε τις φωτογραφίες των κλαπέντων και να γράφουμε θυμωμένα κείμενα εις μνήμην...
4. Πριν μήνες εκλάπη από τους γνωστούς άγνωστους η χάλκινη προτομή του καπετάν Αστραπόγιαννου από τα Ζερβάτα Κεφαλονιάς, έργο - προσφορά του Μεμά Καλογηράτου. Επίσης πρόσφατα εκλάπη ο "Ήρως Γεώργιος Διλβόης", Ελληνοαμερικανός από τα Αλάτσατα Μ. Ασίας που έπεσε το 1918, του γλύπτη Γελντέκου από πλατεία της Ν. Ερυθραίας με τον δήμαρχο Κηφισιάς να προσπαθεί να βρει το πρόπλασμα ώστε να ξαναγίνει το έργο. Όσον αφορά στον φιλότιμο Μεμά αυτός έπλασε ξανά με τσιμέντο τον Αστραπόγιαννο και το έστησε στην ίδια θέση τον Αύγουστο.
5. Η κλαπείσα προτομή του Γεωργίου Διλβόη και η φωτογραφία του Ελληνοαμερικανού στρατιώτη που έπεσε κατά τον Α παγκόσμιο πόλεμο.

( Ωραίο κοντράστο: Ο καπετάνιος του ΕΛΑΣ - ΕΔΕΣ και ο φαντάρος των ΗΠΑ).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου