Συνολικές προβολές σελίδας

Τρίτη 17 Ιουλίου 2007

Αυχενικό επειδή άνω θρώσκω

Λέει ο φίλος μου ο Πέτρος Μαζνώκης: Ο άνθρωπος είναι μηχανή πόνου. Σύμφωνοι. Αρκεί άλλοι άνθρωποι να μη στήνουν πάνω σ' αυτό βιομηχανία. Γιατί τότε εγκυμονείται μελόδραμα. Ξανάβλεπα πρόσφατα τη συνταρακτική «Δευτέρα Παρουσία» του Μικελάντζελο στην Capella Sixtina. Ομως οι χιλιάδες του πλήθους που συνωθούνταν εκεί, τα ασταμάτητα φλας που άναβαν παρά την απαγόρευση και τ' αγχωμένα μάτια που κοιτούσαν αλλά δεν έβλεπαν, μπουκωμένα από τις τηλεεικόνες, οι φύλακες, που φώναζαν υποκριτικά silenzio κι έπειτα έσπρωχναν τους Ιάπωνες έξω για να χωρέσουν μέσα και οι Ρώσοι, μετέτρεπαν αυτό το υπέρτατο μνημείο της ανθρώπινης απελπισίας σε θρησκευτική Disneyland.

Ο Μπουοναρότι πάντως όπως και ο Γκρέκο θα επισκεφθούν αρχές Αυγούστου το καθολικό χωριό Λουτρά στη μέσα Τήνο και θ' απλώσουν στον ναό του Αγίου Ιωσήφ τα οπτικά μυστικά τους αντιστρέφοντας τους όρους του κυρίαρχου παιχνιδιού. Αλλά και ο διεθνούς φήμης τενόρος και μαέστρος της Σκάλας του Μιλάνου Υβ Σεν θα δώσει ένα κοντσέρτο με «ελάχιστα πράγματα». Ως προσφορά. Και σε αντίθεση με τις θηριώδεις παραγωγές και τα μυθώδη ποσά. Εφόσον όσο πιο ακριβή είναι μια τέχνη τόσο πιο δωρεάν προσφέρεται. Ο,τι κι αν λένε κι όσο κι αν αισχροκερδούν οι managers.


Επειτα έγινε το θαύμα. Σχεδόν ανεπαισθήτως. Οπως πάντα. 4.30 μ.μ. ακριβώς, εν ριπή οφθαλμού, οι φύλακες έβγαλαν τα πλήθη από το υπερφυές παρεκκλήσι, ο χώρος ξανάγινε υπερβατικός κι εγώ μόνος για μερικά δευτερόλεπτα ύψωσα από μια γωνιά αθέατη το βλέμμα μου προς την οροφή. Για κάποιους το να κοιτάξουν τον ουρανό μ' όλη τους τη δύναμη σημαίνει ένα πρώτο βήμα για τη σωτηρία. (Οπως την εννοεί ο καθένας). Για μερικούς άλλους απλώς την αρχή ενός αυχενικού. Είδα λοιπόν τον θεό να δημιουργεί τους πλανήτες και το φως, να διαχωρίζει τις στεριές από τις θάλασσες, να φέρεται επί πτερύγων αγγέλων και να προσεγγίζει τον υπνώττοντα Αδάμ για να τον διαπεράσει με συνείδηση ύπαρξης. Αυτοί οι δύο τεντωμένοι δείκτες που απέχουν ελάχιστα οπτικοποιούν την κίνηση και την ακινησία, το δευτερόλεπτο μέσα στο οποίο τήκεται η αιωνιότητα. Επειτα, πάλι έξω στο φυσικό φως της αιώνιας πόλης, ένας μέσα στα εκατομμύρια, με τα πεύκα της Ρώμης να σκιάζουν την απογευματινή φωταύγεια. Τη στιγμή ακριβώς που αισθάνεσαι ερωτευμένος μ' όλα τα πράγματα του κόσμου και μ' όλους τους ανθρώπους του.


Θα ονόμαζα μελαγχολία τον απορφανισμό του όντος από κάθε σωτηριολογική ελπίδα. Ευτυχία πάλι την ψευδαίσθηση της αιωνιότητας. Τη στιγμή δηλαδή που εμείς, τα ζάρια της τύχης, ξεχνάμε για λίγο το θάνατό μας και αγναντεύουμε τη σκιά μας στον απέναντι φωτισμένο τοίχο σαν ν' ανήκει σ' άλλον. Επειτα πανίνι και μπίρα spina ως επίγευση του Παραδείσου και με τα μάτια κλειστά να ξαναβλέπεις τον ηδονικό τρόμο του τρομερού Φλωρεντινού. Πίσω, στο Palazzo Barberini ξαναζώ την κόντρα του Caravaggio και του γλοιώδους μιμητή του, Giovanni Baglione. Να κριτικάρεις δημόσια τους αηδιαστικούς πίνακές του κι αυτός να σε μηνύει για συκοφαντία (Κάτι μου θυμίζει πρόφατο. Δεν έχει πλάκα;) Να συλλαμβάνεσαι, να φυλακίζεσαι και, στην κηδεία σου, αυτός να εκφωνεί τον επικήδειό σου. Ο Caravaggio πέθανε στις 18 Ιουλίου του 1610 και το γεγονός ανακοινώθηκε στη Ρώμη δέκα μέρες αργότερα. Ο Baglione, ειρωνεία της τύχης και εκδίκηση της μετριότητας, θα συγγράψει τη βιογραφία του μεγάλου Ανατροπέα με τρόπο στεγνό και μίζερο.


Η διαφορά της ευτυχίας από τη δυστυχία έγκειται στο ότι τη δεύτερη τη ζεις στο πετσί σου και στον πραγματικό της χρόνο, ενώ την πρώτη τη συνειδητοποιείς όταν έχει πια παρέλθει. Τελικά ευτυχία δεν είναι τίποτε άλλο παρά το παιχνίδι των αναμνήσεων με τις σκιές τους.


ΥΓ. 1. Είναι εντύπωσή μου πως πολλοί συμπατριώτες μας φέρονται με μεγαλύτερη ευγένεια και προσοχή στ' αυτοκίνητά τους παρά στους συνανθρώπους τους;


ΥΓ. 2. Μεσήλικας οδηγός βρίζει χυδαία νεαρή που καθυστερεί στο φανάρι. Συμβαίνει τόσο συχνά και μ' ενοχλεί πάντα το ίδιο. Οχι μόνο για τον ρατσισμό αλλά και για τους λάθος αξιακούς κώδικες που διαθέτουμε.


ΥΓ. 3. Πρώτη προτεραιότητα! Το, βαρβαρικό, σουξέ του καλοκαιριού. Το λέει ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, το λέει ο πρωθυπουργός, το λέει ο αρχηγός της Αντιπολίτευσης, το γράφει και το διαφημιστικό του ΥΠ.ΠΟ!
7 - 15/07/2007


Μαγική αφίσα του Dandelio για το αφιέρωμα στον Μπετόβεν του Πάρκου Μουσικής στη Ρώμη. Αντάξια του δικού μας Δημήτρη Αρβανίτη, έργα του οποίου εκτίθενται πια στο Μουσείο Γραφικών Τεχνών του Παρισιού. Μοναδικού απ' την Ελλάδα!

6 σχόλια:

  1. «ET IN ARCADIA EGO»:
    Σπίτι της Λογοτεχνίας στο Δυρράχιο της Αρκαδίας

    • Περί τίνος πρόκειται:
    Ο Σύνδεσμος Ελλήνων Λογοτεχνών (Σ.Ε.Λ.) για όγδοη συνεχή χρονιά ανοίγει τις πόρτες του καλοκαιρινού του Σπιτιού. Στο Δυρράχιο της Αρκαδίας και από 25 Ιουλίου έως 15 Αυγούστου συγγραφείς, μεταφραστές και διορθωτές κειμένων συναντιούνται προκειμένου να ολοκληρώσουν ό,τι άφησαν ανολοκλήρωτο τον περασμένο (ελάχιστα καρποφόρο) Χειμώνα. Ευπρόσδεκτοι είναι όλοι οι διανοούμενοι ευρωπαίοι με τουλάχιστον 3 (τρεις) σοβαρές δημοσιεύσεις στο βιογραφικό τους. Εβραίοι της διασποράς, αγγλοσάξονες θεωρητικοί της λογοτεχνίας και –αυστηρά– γηγενείς Παριζιάνοι φιλοξενούνται άνευ αντιτίμου και σιτίζονται δωρεάν. Οι υπόλοιποι καλούνται να καταθέσουν στο λογαριασμό της GENIKI BANK [SOCIÉTÉ GÉNÉRALE] με αριθμό ΑΓΔ-74580547/973512 το ποσό των 3 (τριών) ευρώ ημερησίως.

    • Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν:
    Εχέμυθοι διανοούμενοι από 17 (δεκαεπτά) έως 62
    (εξηνταδύο) χρόνων. Τις δημοσιεύσεις τους πρέπει να στείλουν σε 12 (δώδεκα) δακτυλογραφημένα αντίτυπα στην τριμελή (3μελή) επιτροπή αξιολόγησης της οποίας προΐσταται ο κ. Μάνος Στεφανίδης. Απαραίτητη προϋπόθεση συμμετοχής: ο ενδιαφερόμενος πρέπει να έχει οπωσδήποτε ψηφίσει στη ζωή του μια φορά εξωκοινοβουλευτική αριστερά –και τις υπόλοιπες ανανεωτική. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης, αποκλείεται η συμμετοχή του σε οποιοδήποτε άλλο θερινό Σπίτι Λογοτεχνίας, εντός ή εκτός της χώρας. Προβλέπονται δυο (2) θέσεις για αποκλίνουσες πολιτικά περιπτώσεις. Σε περίπτωση πλεονάζοντος αριθμού διεξάγεται κλήρωση υπό την εποπτεία του κ. Μάνου Στεφανίδη.

    • Καλόν είναι:
    Οι επιλεγέντες να προσέλθουν εξοπλισμένοι με γραφική ύλη από επιλεγμένους οίκους (Faber-Castell, Mont Blanc). Υποχρεούνται να έχουν μαζί τους πέντε (5) διαβασμένα, δύο (2) μισοαδιάβαστα και τρία (3) διακοσμητικά βιβλία. Το Σπίτι διαθέτει δεκαοκτώ (18) laptop: τα δέκα (10) προορίζονται για τους παλιούς πελάτες και τα οκτώ (8) για να μαλώνουν μεταξύ τους οι υπόλοιποι. Δυστυχώς, δεν περισσεύει ούτε ένα (1) για τους δύο (2) πολιτικά αποκλίνοντες.

    • Ενδεικτικό ημερήσιο πρόγραμμα:
    - 13:15 Εγερτήριο υπό τους ήχους τραγουδιών της ιταλικής αντίστασης ή του ισπανικού εμφυλίου.
    - 14:30 -15:45 Water sport με αδιάβροχα βιβλία στην πισίνα παλαιάς κοπής (σχήμα: μαίανδρος).
    - 15:45 – 22:00 Κατανάλωση αλκοόλ.
    - 22:00 -22:10 Συγγραφική ή μεταφραστική ή διορθωτική (πάντως διανοητική) εργασία.
    - 22:10 – κίρρωση ήπατος Κατανάλωση αλκοόλ


    e-mail επικοινωνίας: lettere_cont@yahoo.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Οι Φίλοι του Σ.Ε.Λ. (Σύνδεσμος Ελλήνων Λογοτεχνών) και το Σπίτι της Λογοτεχνίας σας προσκαλούν:

    στα εγκαίνια του βιβλιοταχυπλόου μπαρ Ο μικρός bouquiniste. Το παρθενικό του ταξίδι στις θάλασσες των λημμάτων θα πραγματοποιηθεί την δευτέρα μεσημβρινή (αφού θα έχουμε όλοι ξυπνήσει και πάρει το ποτό μας) της Τετάρτης 25 Ιουλίου 2007 από το εφεδρικό λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Είστε όλες (και όλοι) ευπρόσδεκτες.
    Η τιμή συμμετοχής ανέρχεται στα τρία (3) ευρώ.
    Συμπεριλαμβάνονται:
    • Ελεύθερη πρόσβαση στον μπουφέ παγωτών με γεύσεις από την παγκόσμια φαρμακοβιομηχανία (tavor, ponstan, lonarid, nootrop κ.α.)
    • Συμμετοχή στο διαγωνισμό συγχρονικής ανάγνωσης με αδιάβροχα βιβλία στην πισίνα του βιβλιοταχυπλόου (σχήμα: μαίανδρος). Στον πρώτο νικητή θα απονείμει ο επόπτης του διαγωνισμού, κ. Μάνος Στεφανίδης, έναν (1) υποβρύχιο σελιδοδείκτη. Στον δεύτερο και τρίτο θα απονεμηθεί ένα (1) υποβρύχιο (γλυκό κουταλιού).
    Εντός του βιβλιοταχυπλόου θα παραδίδονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα μαθήματα ξένων γλωσσών. Στο πλαίσιο μιας πρωτοπόρας σύλληψης (εμπνεύσεως του κ. Μάνου Στεφανίδη) οι διδάσκοντες οφείλουν να μη γνωρίζουν τη γλώσσα που καλούνται να διδάξουν. Ορμώμενος από τη «θεωρία των γλωσσικών πράξεων» (speech acts) του Austin και επεμβαίνοντας στον μπαρτικό πυρήνα, ο κ. Μάνος Στεφανίδης, έδειξε πως η συνολική ανακατασκευή του χωροχρονικού πυρήνα της γλώσσας εξαντλείται στην αυτοδιάθεση της επιτελεστικής ικανότητας του διδάσκοντα.
    Διδάσκονται:
    Αγγλικά (Τρινιντάντ και Τομπάγκο) διδάσκει ο κ. Μάνος Στεφανίδης
    Αραβικά (Μπαχρέιν) διδάσκει ο κ. Μάνος Στεφανίδης
    Γαλλικά (Σενεγάλης) διδάσκει ο κ. Μάνος Στεφανίδης
    Βεγγαλικά (Μπαγκλαντές) διδάσκει ο κ. Μάνος Στεφανίδης

    Σημείωμα: Εντός του βιβλιοταχυπλόου θα παρίσταται ειδικά εκπαιδευμένο στη Σορβόννη σώμα βιβλιοναυαγοσωστών στην περίπτωση που ναυαγήσει κάποιο βιλίο ή απροστάτευτο (συλλεκτικό) τομίδιο.

    Σας περιμένουμε!

    Δηλώσεις συμμετοχής: lettere_cont@yahoo.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πιστευω οτι εχετε να πειτε αρκετα πραγματα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. OLA TA LEFTA!!!!!
    to keimeno!!!!

    ΖΗΛΕΥΩ ΤΡΕΛΑ....
    Θαθελα κ γω κήρωση ύπατος....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΑΦΟΥ ΕΧΕΤΕ LAPTOP STAS ARKADIAS, GRAPSTE K TIPOTA , OXI OLO KSYDIA!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Krino oti o Sindesmos ellinon logotexnon einai mia aksiologi prospatheia na metatrepsoume olous tous ellines se dianooumenous, pragma efikto kai deon. giafto kirie Mano Stefanidi, kante kati.

    i ellinki oihsh aytoprosopos

    ΑπάντησηΔιαγραφή